Anne Thingvall

Grundare, Affärsrådgivare & Ledarskapsutvecklare Tel 0705 – 55 93 87
anne.thingvall@etanova.se
https://se.linkedin.com/in/annethingvall/sv

Bakgrund

Min bakgrund är inom global sälj och marknadsföring. Där har jag bl a utvecklat internationella säljstrategier baserat på SPIN-metoden för att sälja komplexa kommunikationssystem. Jag har lärt mig att alltid fokusera utifrån och in, dvs alltid utgå från kundens perspektiv. Då har man rätt förutsättningar för att skapa en bra sälj- och marknadsstrategi för att nå kunden. Jag har arbetat internationellt och är van att leda globala team över kulturbarriärerna! Jag arbetar lika enkelt på engelska som på svenska, och jag har fler språkkunskaper i bakfickan!

Vad jag kan bidra med

Jag arbetar med att utveckla sälj- och marknadsstrategier för alla typer av kunder. Jag bygger mycket av mitt arbete på Simon Sinek och Start with Why! Att kunna uttrycka varför vi gör vad vi gör och vad vi tror på, skapar förtroende hos kunderna. Det är ett nöje att skapa både sälj- och kommunikationskoncept baserat på ett tydligt Varför. Och, dessutom vet man åt vilket håll man ska springa!

Som företagsmentor i olika branschorganisationer arbetar jag med att stötta företagare och företag i att arbeta fram strategier och sätta mål. Vanliga frågor är: hur slipar vi våra säljare i att sälja, hur blir vi en mer attraktiv arbetsgivare, dvs hur förbättrar vi vår employer branding, samt vi vill växa – men vet inte hur!

Öka försäljningen genom att kommunicera rätt saker. Det kan handla om att skriva vinnande anbud i offentliga upphandlingar till att få säljarna att kunna förklara kundnyttan och mervärdet med en produkt eller tjänst. Jag driver anbudsprocessen och samtidigt utbildar anbudsteamet i hur man uttrycker mervärde för kunden – eller så tränar jag säljteamet i att uttrycka kundvärdet istället för produktegenskaper. ROI istället för ”bits and bytes”!

Min erfarenhet är att mycket kund- och marknadsinformation ofta finns inom de flesta företag och jag är bra på att få fram den genom workshops i stora eller små team. Jag brukar använda köpprocessen hos min kunds kund som utgångspunkt för att mappa upp målgrupper och strategier. Vilka är beslutsfattare, påverkare, gatekeepers, användare, etc? Alla har olika behov av information och vid olika tidpunkter! Resultatet blir en handlingsplan med utsatta mål och ansvariga för uppföljning! Strategiskt försäljningsarbete heter det också!

Min erfarenhet av att leda både direkt och indirekt i en matrisorganisation har gett mig många insikter i ledarskap. Jag har coachat ett flertal ledare i större företag inom styrning, renodlat ledarskap, coachning av medarbetare i Lean-organisationer, mm. Det är fantastiskt kul och stimulerande att se hur personerna växer med större insikt och nya infallsvinklar i det dagliga arbetet!

Många företag står inför den digitala resan och jag har lotsat ett flertal företag genom den. Det är spännande att lämna den traditionella basen och gå in i den digitala världen med nya sätt att kommunicera både i budskap och kanaler. Om ni är redo för den, så leder jag den gärna!

Läs mer om Marknadsbudskap som ökar försäljningen!

Därför valde jag att starta Etanova

  • För mig är det viktigt att vara i ett företag där kunden är i fokus! Det holistiska perspektivet är en annan fördel, vi arbetar tillsammans från ett gemensamt håll för att lösa kundens problem. Dvs, inga enskilda soloprestationer av fristående konsulter!
  • Jag har tidigare arbetat med utgångspunkt från Simon Sinek och hans Start with Why, och jag tillämpar gärna metodiken som leder fram till ett klart kundfokus och ett starkt varumärke!
  • Jag gillar mina kollegor och har kul med dem!
  • Jag vill lära nytt!

Vem är Anne utanför jobbet?

Bor i Göteborg och reser mest inom Sverige istället för internationellt numera. Närheten till min trädgård är viktig där vi grillar året runt! Jag prioriterar min familj, mat, vänner och umgänge! På min fritid lyssnar jag på musik, läser, simmar, går på gymmet eller rensar ogräs!